

© Bron: FoodWatch | 28feb23
Bij krimpflatie krijg je als consument minder product voor meer geld.
Voedselfabrikanten verkleinen in het geniep de inhoud en/of de verpakking, waardoor de prijs per kilo of liter sterk stijgt. Het gebeurt momenteel ongemerkt bij heel veel van onze dagelijkse boodschappen...Deze sluwe praktijk mag niet langer zonder ons medeweten plaatsvinden! Andersom zijn voedselfabrikanten er namelijk als de kippen bij om groots op voedselverpakkingen te vermelden: ‘100 gram extra!’ of ‘Sterk in prijs verlaagd’. Vanuit het oogpunt van transparantie en wederkerigheid willen we dat ook prijsverhogingen en inhoudsverlagingen duidelijk kenbaar moeten worden gemaakt. ‘Helaas even 50 gram minder!’, ‘Door hoge grondstofkosten flink in prijs verhoogd!’
Bij krimpflatie krijg je als consument minder product voor meer geld. Voedselfabrikanten verkleinen in het geniep de inhoud en/of de verpakking, waardoor de prijs per kilo of liter sterk stijgt. Het gebeurt momenteel ongemerkt bij heel veel van je dagelijkse boodschappen...
"VROEGER ZATEN ER VIJF PLAKJES HAM IN EEN PAKJE. NU VIER EN BETAAL JE ER MEER VOOR"
- stakende Utrechtse vuilnisman in dagblad Trouw (4 februari 2023)
Deze sluwe praktijk mag niet langer zonder ons medeweten plaatsvinden! Andersom zijn voedselfabrikanten er namelijk als de kippen bij om groots op voedselverpakkingen te vermelden: ‘Nu nog groter formaat’, ‘100 gram extra’ en ‘Sterk in prijs verlaagd’. Vanuit het oogpunt van transparantie en wederkerigheid willen we dat ook prijsverhogingen en inhoudsverlagingen duidelijk kenbaar moeten worden gemaakt. ‘Helaas even 50 gram minder!’, ‘Door hoge grondstofkosten sterk in prijs verhoogd!’
Dit gebrek aan transparantie is onaanvaardbaar. Je wordt als consument bewust misleid wat betreft de veranderde inhoud en de prijs van heel veel vaste voedselproducten die je gewend bent te kopen. Zeker in tijden van hoge inflatie is deze praktijk ronduit schandalig te noemen.
foodwatch.org